Правила этикета в Айкидо
Правила этикета в Айкидо
Правила этикета в Айкидо

כללי הטקס באייקידו

דוג’ו הוא מקום ללימוד של דרך הלחימה «אייקידו». רוח שלה הוגדרה על ידי המייסד. דוג’ו הוא גם מקום הירושה של המסורת העתיקה. יש לתת כבוד לדרך ולאלה שהולכים בה. ביטוי הכבוד הנ»ל הוא «ריי» (קדה).

כשעולים על טטאמי או יורדים ממנו יש לבצע קדה במצב העמידה – ריצו – ריי.

תרגול מתחיל בכך שכולם יושבים בשורה עם הפנים כלפי «שיומן» (הקיר הראשי עם תמונה של מוריהיי אושיבה) ומברכים אותו בעזרת קדה «זריי» לאחר מכן המורה מסתובב וכולם אומרים ברכת גומלין בעזרת המילים :»אונגשימס» שמשמעותם – אני בידיכם והמילים האלה מאשרות רצון לתרגל באופן עדין ובטוח.

במקרה האיחור יש להתקרב לטטאמי בשקט, לבצע ריצו- ריי, לשבת כלפי «סיומן» ולבצע קדה פעמיים ואחר כך להצטרף לעבודה קבוצתית.

יש לשבת על טטאמי במצב «סייזה». במקרה הפגיעה בברך אפשר לשבת במצב «זחו» (ברגליים מוצלבות). אסור ליישר רגליים לכיוון של סיומן, מורה או תלמיד בכיר. גם אסור לשכב באולם ולשבת תוך הישענות על הקיר.

אם אתם רוצים לעזוב את האולם לפני סיום התרגול, יש לקבל אישור מהמורה.

כאשר המורה מסביר משהו, כל התלמידים יושבים במצב «סייזה» וצופים בתשומת לב בהדגמה, ולאחר מכן כולם מבצעים ריי וכל אחד בוחר את השותף החדש לתרגול.

אל תשכחו לעשות ריי לשותף כשמזמינים אותו לתרגול וגם בסוף התרגול יש להודות לשותף על ידי קדה.
במקרה שהמורה קרא לך להדגמת התרגיל אל תשכח לעשות קדה ובמקרה שהוא עצר כדי להסביר משהו במילים, יש לרדת על ברך אחת.

בזמן התרגול יש לאבטח את השותף על מנת להשיג את הבטיחות המקסימלית במקרה הנפילה.

תעבדו עם שותפים רבים ונסו ללמד את המתחילים את מה שאתם כבר יודעים, אך אף פעם אל תציינו את הטעויות, אלא תתקנו את הטכניקה ואל תתנו שום הוראות לאחרים. כולם באו כדי לתרגל בעצמם.

יש להתייחס לנשק בזהירות. אל תשכחו לבצע ריי בכיוון «סיומן» כשאתם לוקחים את הנשק ומחזירים אותו למקום.

הוראות המורה הן רק חלק קטן מלימודיכם. שיפור ברמתכם תלוי במידה רבה בשקדנותיכם וחריצותיכם. אם המורה מראה לכם כיצד לשפר את ביצוע התרגיל, שימו לב ואל תשכחו להודות לו על ידי קדה ריי.

השיעור מסתיים בטקס הדומה לזה שפותח אותו, אך תוך שימוש במילים «דומו אריגטו». לאחר סיום השיעור מותר לנוע חופשי על הטטאמי ולדבר. בירידה מהטטאמי יש לקוד קדה – ר» בתור ברכת פרדה.

התייחסו בכבוד למורה ולתלמידים, היו כנים וצנועים.